اسامه بن لادن کشته شد/ رهبر القاعده چگونه لو رفت؟
سایت خبرهای جدید ایران
جديدترين خبرهای ورزشی، اقتصادی، پزشکی و حوادث از اقصی نقاط ایران و جهان

عصرایران - اسامه بن لادن کشته شد.

اسامه بن لادن رهبر گروه تروریستی القاعده ساعاتی پیش کشته شد.

یک منبع خبری افغان با اعلام این خبر به عصرایران گفت جسد بن لادن تحویل نیروهای آمریکایی شده و قرار است باراک اوباما در یک نطق تلویزیونی به این موضوع بپردازد.
بن لادن در حومه شهر اسلام اباد پاکستان کشته شده است.

به گفته مقامات آمريكايي، بن لادن در عمارتی مجلل زندگی می کرد و از انجا که این عمارت نه تلویزیون داشت و نه خط تلفن ، نیروهای اطلاعاتی به آن مشکوک شده و از مدت ها قبل ، آنجا را تحت نظر داشتند تا این که دو هلي كوپتر آمريكا ساعت 1:30 بامداد (به وقت محلي) يكشنبه به اين خانه که دیوارهای بلندی هم داشت حمله كردند.
در این عملیات حدود 20 تا 25 نيروي ويژه‌ي آمريكايي تحت فرماندهي عمليات‌هاي مشترك ويژه آمريكا با همكاري سازمان سيا به اين خانه حمله كردند و در یک درگیری کوتاه ، بن لادن ، پسر بن لادن و تعدادی از محافظان او را کشتند و چند نفر را هم بازداشت نمودند. مهاجمان بلافاصله جسد بن لادن را با خود بردند.

گلوله ای که بن لادن را از پای درآورده ، مستقیماً به سر وی اصابت کرده است.

نقش سازمان اطلاعاتی پاکستان

دقایقی بعد از انتشار خبر کشته شدن بن لادن ، رسانه های آمریکایی اعلام کردند که وی توسط مأموران سازمان سیا کشته شده است.

بن لادن هنگام مرگ ، در خانه ای اطراف اسلام آباد ، پایتخت پاکستان پنهان شده بود.

بن لادن از سال 2001 که عملیان تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا انجام شد ، تحت تعقیب رسمی ایالات متحده گرفت . او تا کنون چندین بار از خطر مرگ رهیده بود.
در این میان ، نقش سازمان اطلاعاتی پاکستان را در مانور یک دهه ای بن لادن نباید نادیده گرفت. هر چند سیاست اعلامی دولت پاکستان در همه این سال ها مبارزه با تروریسم و مشخصاً القاعده بود ، اما سازمان اطلاعاتی این کشور (ISI) همواره نقشی مرموز در این بازی ایفا می کرد و به نوعی حامی پنهان القاعده به شمار می رفت. در واقع ، ISI از برگ برنده بن لادن و القاعده به عنوان "اهرمی در اختیار" و ابزاری برای چانه زنی استفاده می کرد و اسلام آباد هر از گاهی با گرفتن امتیازات پنهانی از آمریکا ، برخی از اعضای این گروه تروریستی را لو می داد.

اینک به نظر می رسد کشته شدن بن لادن ، محصول یک توافق بزرگ بین پاکستان و امریکاست؛ حتی این معامله می تواند بین ISI و آمریکا بوده باشد.

پیامدها

هر چند بن لادن رهبر گروه القاعده به شمار می رفت اما در سال های اختفا و گریز ، عملاً نقش چندانی در طراحی و هدایت عملیات تروریستی این گروه نداشت.
در واقع ، القاعده توسط نیروهای میانی این جریان اداره می شود و لذا کشته شدن بن لادن نمی تواند تاثیر چندانی در کاهش توان عملیاتی این گروه تروریستی داشته باشد ، هر چند که کشته شدن بن لادن ، که یک نماد معنوی برای آنها بود ، می تواند در تضعیف روحیه شان موثر باشد به ویژه آن که عدم دستیابی آمریکا به بن لادن در طول یک دهه ، نشانه ای از ضعف مفرط آمریکایی ها به شمار می رفت.

احتمال می رود در پی کشته شدن بن لادن ، عملیات تلافی جویانه نیروهای القاعده به ویژه در پاکستان انجام گیرد و روزهای خونینی در پیش رو باشد.

منبع: asriran.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط محمد لشگری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 415
بازدید دیروز : 436
بازدید هفته : 1641
بازدید ماه : 1624
بازدید کل : 207923
تعداد مطالب : 404
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1